Rotterdam het nieuwe Amsterdam?

 

Door Marjolein Snellink

ROTTERDAM – Rotterdam zit in de lift. Nu onze hoofdstad Amsterdam overstroomd wordt door toeristen trekken steeds meer mensen naar de Maasstad.  Het beeld van een grijze, sfeerloze stad leeft allang niet meer: Rotterdam zit vol met hippe koffietentjes en duurzame initiatieven. Als enige van de vier grote steden in Nederland trok Rotterdam het afgelopen jaar meer mensen vanuit andere steden, dan er weggingen. In 2015 verhuisden er ook voor het eerst meer Amsterdammers naar Rotterdam dan andersom. Op vlucht voor de enorme toeristenstroom en de hoge huizenprijzen, vonden zij Rotterdam. Net als vele (jonge) ondernemers die steeds vaker 010 verkiezen boven 020.

Sascha Marcus, directeur van de stichting Rotterdamse Ondernemersprijs, kiest binnenkort voor de 32e keer de beste Rotterdamse ondernemer.  Zij praat enthousiast over de vele ondernemers die Rotterdam heeft voortgebracht. De afgelopen jaren heeft zij veel bijzondere verhalen van ondernemers gehoord. Marcus herinnert zich het voorstel van de jongens van Coolblue, die in 2006 de prijs wonnen: “Die kwamen binnen, legden hun voeten op tafel en zeiden dat ze miljonair wilden worden.”

De Rotterdamse Ondernemersprijs is in het leven geroepen om goed ondernemerschap te belonen en de prijswinnaars ambassadeur te laten worden van Rotterdam. “Het economische klimaat in Rotterdam is gewoon goed,” zegt Marcus. Rotterdam staat op de kaart als internationale stad en door de vele congressen en evenementen die er georganiseerd worden, wordt het steeds drukker bij ondernemers in de horeca en de hotelbranche. Afgelopen maand nog werd Rotterdam uitgeroepen als ‘evenementenstad van het jaar’.

Ook Aranka van der Voorden zag de economische voordelen van Rotterdam toen zij in 2013 haar sportmerk Jogha begon. Na een succesvolle webshop en levendige online community opende Jogha afgelopen augustus haar eerste winkel aan de Coolsingel in Rotterdam. “Er zijn hier meer mogelijkheden qua startersvoorzieningen, betere huurprijzen en mooie plekken waar je een pop-up kan beginnen,” zegt Van der Voorden. “Dat was in Amsterdam nooit mogelijk geweest.”

De gemeente Rotterdam staat positief tegenover de nieuwe ondernemers die de stad aantrekt en probeert hen zo goed mogelijk te helpen. Zo kan men veel informatie vinden op hun website en is er een ‘Ondernemersbalie’, waar starters en gevestigde ondernemers hun vragen kunnen stellen. Hoewel Van der Voorden veel zelf heeft gedaan, prijst ze de gemeente Rotterdam voor het helpen van startende ondernemers: “We hebben via een startersbeurs veel studenten een traineeship kunnen aanbieden.” Naast de helpende hand van de gemeente is er ruimte voor de professionele ontwikkeling van studenten. Rotterdam heeft wat dat betreft geluk met de brede opleidingskeuze. Van der Voorden heeft veel studenten van de Erasmus Universiteit in dienst: “Wij zijn een van de weinige modebedrijven in Rotterdam; dat trekt mensen aan.”

Rotterdam timmert vooralsnog hard aan de weg om het nieuwe Amsterdam te worden. Met alle nieuwe start-ups en ondernemingen is het slechts een kwestie van tijd dat Rotterdam niet upcoming is, maar een must-see voor iedere toerist.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s