Waar blijft de campagne over het woonreferendum?

Door Robbin van Pelt

ROTTERDAM – Voor de tweede keer dit jaar mogen Rotterdammers via een referendum van zich laten horen. Op 30 november kunnen kiezers zich uitspreken over de woonvisie van de gemeente. In 2030 moeten de woningen in de stad gevarieerder zijn en moet Rotterdam zich flexibel kunnen aanpassen op veranderende woonbehoeften van inwoners. Om het gevarieerde woningaanbod te realiseren wil de gemeente 15.000 sociale huurwoningen slopen. Het actiecomité Woonreferendum verzamelde meer dan 10.000 handtekeningen om een referendum af te dwingen om deze sloop te voorkomen en is daarmee het boegbeeld van het tegen-kamp. Inmiddels nadert het referendum, maar de campagne komt lastig van de grond. Juist die campagne is van belang, omdat het referendum alleen geldig is als meer dan 30 procent van de Rotterdammers komt stemmen. Bij een lagere opkomst komt de woonvisie niet in de problemen en worden plannen voor de sloop voortgezet.

Foto: Robbin van Pelt
Foto: Robbin van Pelt

In de weken voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne in april werd er hevig gedebatteerd en kon je bijna niet om de campagne heen. Bij deze kwestie is dat anders. Woensdagavond was het eerste debat over de woonvisie, waarbij vooral belanghebbenden aanwezig waren. Wethouder Schneider (Leefbaar Rotterdam) verdedigde daar de woonvisie. Schneider voert zelf geen campagne. Wel gaat de wethouder naar debatten en heeft de gemeente een informatiewebsite gemaakt. “De wethouder gaat alleen niet zelf bussen beplakken met campagneposters, dat zou propaganda zijn en dat doen we niet”. De verschillende partijen in de gemeenteraad zullen komen met een overzicht waarop zij aangeven wat zij van de woonvisie vinden. Dit overzicht zal ook worden geplaatst op de informatiepagina van de gemeente. Een echte campagne vanuit de gemeente blijft echter uit.

Volgens campagne-expert Frank van Dalen is het van belang dat een referendumcampagne op tijd begint: “Het kamp dat het meeste lawaai maakt, maakt de meeste kans om te winnen. Een referendum vereist een zogenaamde ‘get-out to vote’ campagne.” Dit betekent dat deze campagne er niet is om mensen te overtuigen, maar om mensen naar de stembus te krijgen. Een tijdige en effectieve campagne is van belang om kiezers te trekken.

Volgens tegenstander George Verhagen van Woonreferendum laat het voor-kamp het nog afweten. “Hopelijk komt het voor-kamp binnenkort op gang, dan kunnen wij ook echt beginnen”. Het tegen-kamp is wel al bezig met het organiseren van acties en debatten. Zaterdag is er bijvoorbeeld een actie met het thema Halloween bij winkelcentrum Zuidplein.

Aangezien een lage opkomst ervoor zorgt dat het referendum ongeldig is, zou het voor-kamp er belang bij kunnen hebben als de opkomst laag is. Toch wordt hier niet op gerekend. Voorstander Leefbaar Rotterdam gaat pas in de laatste weken voor het referendum campagne voeren. Zij gaan flyeren en posters verspreiden door de stad. “De dozen met flyers staan hier klaar om uitgedeeld te worden”, aldus de woordvoerder van Leefbaar. Coalitiegenoot D66 – ook voorstander van de woonvisie – komt met een animatiefilmpje waarin zij uitleggen waarom zij voor de woonvisie zijn.

De referendumcampagne lijkt langzaam van de grond te komen en zich te focussen op de laatste weken voor het referendum. Volgens Van Dalen is het vooral van belang dat partijen mensen die al voor of tegen zijn worden gemobiliseerd. “Alleen dan kunnen partijen de 30 procent halen. Bij het Oekraïne-referendum hebben we gezien dat er zonder een duidelijke voor-campagne en met een grote tegen-campagne het minimale aantal stemmen net werd gehaald”. Voor- en tegenstanders in Rotterdam zullen nog hard aan de slag moeten om het referendum bekend te maken onder Rotterdammers. “Anders hebben we niets geleerd van het eerste referendum”, aldus Van Dalen.

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s